Livet om bord
img priceGuarantee
85 29 54 45
Ring eller skriv for forespørsel eller booking
Se åpningstider under kontakt 

Livet om bord

Her kan du lese mer om aktiviteter og fasiliteter, og generelt om livet om bord et cruiseskip.


Aktiviteter og underholdning

Vi pleier å si at hvis du kjeder deg på et cruiseskip, er det din egen skyld. Skipene er utstyrt med toppmoderne fasiliteter og tilbyr en mengde aktiviteter for gjester i alle aldre. Aktiviteter og underholdning om bord varierer fra skip til skip.

Les mer spesifikke tilbud på hvert skip under Skip og rederier.

 

Betaling om bord

Et cruise er en pengeløst samfunn. Nøkkelkortet ditt fungerer som et betalingskort og alle kjøp du gjør om bord vil belaste kortet. På de fleste skip er det mulig å følge med forbruket ditt på TV-en i lugaren under reisen eller ved henvendelse i resepsjonen.

Du får en spesifisert regning konto på den siste dagen av cruise din, så du har muligheten til å kontrollere alle kjøp under toktet. Vær oppmerksom på at enkeltkjøp gjort siste kvelden ikke vil vises på regningen, men vil bli lagt til på den endelige regningen.

De aller fleste rederiene aksepterer Visa-kort, MasterCard og American Express som betalingsform om bord på skipene. Vi anbefaler at du bruker to ulike kredittkort slik at du ikke vil få problemer hvis et kort plutselig ikke fungerer.

Merk: Ikke alle skip godtar Mastercard Direct eller VisaElectron. Kontakt MyCruise for informasjon om kortet er gyldig om bord.

Merk også at det på enkelte områder av skipet bare er mulig å betale med kontanter. Du kan vanligvis bruke dollar eller euro, avhengig av hvor i verden du er på cruise.

 

Dagsprogram

I lugaren vil det hver kveld legges et dagsprogram for neste dag. Dagsprogrammet vil inneholde informasjon om aktiviteter og underholdning om bord, utflukter, restaurantenes åpningstider og kleskode for kveldsarrangementet, og det anbefales å lese gjennom programmet.

Programmet er vanligvis på engelsk, men kan ofte også fås på tysk, fransk eller italiensk, men dessverre ikke på de skandinaviske språkene.

 

Tips

I USA, er det vanlig å gi driks (tips), og ved amerikanske restauranter bør du vanligvis gi rundt 10–15 % av totalbeløpet. I tillegg er det lurt å gi koffertbæreren på flyplassen og/eller cruiseterminalen 1–2 dollar per koffert.

Tips for restaurant- og lugarpersonalet er vanligvis ikke inkludert i cruiseprisen. Hos de fleste rederiene betaler man cirka 7–10 euro per person per dag som dekker service i lugaren og restauranten for voksne og barn. Tips vil bli automatisk skrevet i regningen om bord, dvs. at du ikke trenger å ha kontanter til tips. Hos Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Azamara Club Cruises og Carnival Cruise Lines er tips inkludert i cruiseprisen.

 

Elektrisitet og klimaanlegg

Strømforsyningen på skipene er 110 og 220 V, så det er mulig å bruke både vanlige stikkontakter og amerikanske. Hårfønere kan finnes i alle lugarer.

Det er klimaanlegg i alle lugarer, samt i alle fellesarealer.

 

Forsinket/skadet bagasje

Hvis du har mistet bagasjen eller den er skadet under transport, er svært viktig at du har lager en rapport på flyplassen.

Du bør kontakte handlingsselskapet som har håndtert flyene du fløy med. Du finner vanligvis handlingsselskapet ved bagasjebåndet eller i ankomsthallen. Rapporten inneholder et referansenummer og et telefonnummer som du senere kan kontakte senere for å høre hvor langt bagasjen har kommet.

 

Fitness, spa og velvære

Et cruise er en ideell mulighet for en aktiv ferie eller å koble av fra hverdagen. Det er mange alternativer for både avslapping, selvpleie og opplæring om bord et cruiseskip, som massasje, ansiktsbehandling, frisør, sauna, tyrkisk bad, yogagrupper og mye mer.

Majoriteten av skip tilbyr toppmoderne spa-, velvære- og treningsfasiliteter samt mulighet for treningslag personlig trening.

Les mer om de spesielle fasilitetene under Skip og rederier.

 

Innsjekking på skipet

Ta passet og reisedokumentene til skranken i cruiseterminalen. Der vil du bli sjekket inn og nøkkelkortet ditt blir utstedt. Nøkkelkort fungerer som identifikasjons- og betalingskort om bord.

 

Internett og telefon

Gjester kan bli kontaktet via telefon på skipet. Vær likevel oppmerksom på at telefonsamtaler til og fra skipene er dyre. Du kan også bruke din egen mobiltelefon de fleste stedene, men også her bør du være oppmerksom på prisen.

Skipene har vanligvis Internettkafé om bord, og du kan velge å betale per min eller kjøpe en større datapakke. En del av skipene tilbyr også trådløs Internettilgang som gjestene kan bruke mot betaling.

Les mer om Internet på skipene under Skip og rederier.

 

Ombordstigning

Tidspunktet for ombordstigning står opplyst på billetten din. Men som et minimum må du alltid være om bord på skipet minst to timer før planlagt avreise for skipe.

Vi anbefaler at du pakker med litt håndbagasje med det, du har bruk for de første timene om bord da det kan ta litt tid før bagasjen din vil bli brakt til lugaren din.

 

Antrekk/kleskode

Det er enkelt å planlegge hva du skal ha med deg på cruise. På dagen trenger du vanlige klær avhengig av vind og vær. På kvelden bør du ha på deg litt penere klær. Det kan sammenlignes med å spise på en fin restaurant. På et 7-netters cruise er det vanligvis to formelle kvelder, og det er derfor lurt å pakke kjole, dress og slips. Merk at skipets klimaanlegg kan føles kaldt.

Kveldsantrekket kan variere fra rederi til rederi og fra dag til dag.

Les mer om selskapenes spesifikke kleskode under Skip og rederier og få en detaljert guide til hva du skal pakke i kofferten her

 

Røyking

Røyking om bord på cruiseskip er begrenset, men det er enkelte merkede områder om bord hvor røyking er tillatt.

Les mer om rederienes spesifikke røykeregler under Skip og rederier.

 

Sykdom

Hvis uhellet er ute og du blir syk om bord på cruiset, er du heldigvis i trygge hender. Få former for ferier tilbyr samme mulighet for kvalifisert medisinsk behandling. Uansett hvor du er i verden, har alle cruiseskip en lege og/eller et sykehus om bord.

De vanligste sykdommene kan behandles i løpet av ferien da det er også vanligvis finnes en stort apotek om bord. Dersom det oppstår mer kompliserte sykdommer bør man likevel alltid ta kontakt med sykehus og leger i landet.

 

Utflukter

Når du er på cruise, vil du automatisk få mange opplevelser – både på land og til sjøs. Skipene tilbyr en rekke utflukter, og du kan velge å reservere utfluktene hjemmefra eller om bord på cruiseskipet.

Hvis du vil være sikker på å få plass på en bestemt tur, anbefaler vi at du bestiller hjemmefra, siden enkelte utflukter kan bli utsolgt. De fleste skip tilbyr en rekke utflukter på land, f.eks golfutflukt eller byvandring, men turenes tilgjengelighet varierer fra rederi til rederi.

Du kan også velge å gå i land og oppdage reisemålet på egen hånd.

Les mer om utfluktene som skipene tilbyr under Skip og rederier.

 

Nødtelefon til MyCruise

Nødnummer kan BARE brukes hvis det er snakk om en absolutt krisesituasjon, og dette ber vi deg om å respektere.

Nødtelefon: (+45) 51 93 60 19.

Alle andre forespørsler kan rettes til vårt kontor på tlf 70 22 59 59 eller på info@mycruise.no Telefonene våre er åpne mandag til fredag kl. 09.00–17.00 og lørdag fra kl. 10.00–14.00.