Viktig info
img priceGuarantee
85 29 54 45
Ring eller skriv for forespørsel eller booking
Se åpningstider under kontakt 

Viktig info

Her vil du finne viktig informasjon om cruisereiser og generelle reisevilkår. Vi anbefaler at du leser denne informasjonen nøye da den utgjør det avtalegrunnlaget for bestillingen din.

 

Før avreise


 

Aldersgrenser og reise med spedbarn

Vær oppmerksom på at ulike rederier kan ha minimum aldersgrenser som man må ta høyde for før du bestiller cruise.  

Flere rederier krever at den som booker er minimum 21 år( hos noen rederier kun 18 år) når man reiser uten sine foreldre eller andre personer som er over aldersgrensen. Det er typisk ikke et problem hvis det minimum er en ”myndig” person over aldersgrensen i lugaren. Flere rederier godkjenner at man reiser alene (under 18/21 år) hvis foreldrene utfyller en erklæring fra rederiet.

Man skal være minimum 21 år på de fleste reiser fra USA, f.eks til Karibia, for å kunne bestille en drikkepakkemenu som inkluderer alkohol.  

Reiser man med et spedbarn, skal man være oppmerksom på at flere rederier krever at barnet er minimum 6 måneder gammel. På noen cruise (spesielt lengre cruise, f.eks. transatlantiske på +12 netter) skal barnet være minimum 12 måneder for å få lov til å reise.

Da skipene overholder United States Public Health Department Policy (USPH, er det forbudt for små barn å bade med bleier I basseng og jacuzzier, vannrutsjebaner og Spa ombord. Forbudet gjelder også for svømming med bleier, og det er ikke tillatt å bruke dem, selvom foreldrene er tilstede. Det er noen unntagelser. På skipene Freedom of the Seas, Liberty of the Seas, Oasis of the Seas og Allure of the Seas finnes det en Baby Splash Sone, hvor svømming er tillatt med badebleie.

Hvis du er under 21 år, eller reiser med et spebarn,  er det en god ide å ta kontakt med oss på 70225959 så vil vi undersøke hvilke regler som gjelder på det cruise du ønsker.   


Avbestillingsforsikring ved akutt sykdom

MyCruise anbefaler at tegner en avbestillingsforsikring når du bestiller som dekker akutt sykdom. Merk at sykdomsavbestillingsforsikringen bestilles samtidig med reisen, og beløpet skal betales samtidig med depositumet. Senere bestilling er ikke mulig. Merk at hvis personen som er årsaken til avbestillingen har fylt 75 år, er erstatningsplikten begrenset til maks kr 20 000 per person, uavhengig av den avtalte forsikringssummen.


MyCruise samarbeider med Reiseforsikring.

Les mer om Gouda Reiseforsikring her


Avbestilling av reisen

Dersom du helt eller delvis bli tvunget til å avbryte reisen, må du straks melde dette til MyCruise skriftlig. Avbestillingen trer bare i kraft det i øyeblikket vi fått en skriftlig avbestilling. Avbestillingen av turen kan gjøres i henhold til våre leverandørers gjeldende betingelser, samt et avbestillingsgebyr på 500 NOK per person.

Rederienes typiske avbestillingsgebyrer:

  • Mer enn 90 dager før avreise: Avgift på ca. 500 NOK per person
  • 89–60 dager før avreise: 75 prosent av den totale prisen for reisen refunderes, i tillegg til eventuelle forhåndsbetalte avgifter
  • 59–14 dager før avreise: 50 prosent av den totale prisen for reisen refunderes, i tillegg til eventuelle forhåndsbetalte avgifter
  • Mindre enn 14 dager før avreise: Reisens samlede pris og eventuelle forhåndsbetalte gebyrer refunderes ikke.

 

Flybilletter kan vanligvis ikke endres eller refunderes. Hvis du er i tvil, sjekk e-postbekreftelsen din eller kontakt MyCruise for de gjeldende avbestillingsbetingelsene for turen.

 

Bestilling av reisen

Bestillingen av reisen kan gjøres personlig, for hånd, skriftlig eller via telefon til MyCruise. Bestillingen er bindende for reisebyrået og kunden når depositumet er betalt i tide. Ved betaling av depositumet forutsettes det at kunden har akseptert reisebetingelsene på ordrebekreftelsen, i leverandørenes kataloger og på Internett.

MyCruise er et byrå for rederiet, flyselskapet og andre leverandører, og reisen er gjort i henhold til deres vilkår. Vi henviser til mer informasjon om våre rederier og deres generelle betingelser under Rederier.


Betaling

Ved bekreftelse av reisen, vil kunden belastet et depositum tilsvarende våre leverandørers betalingsbetingelser, samt ev. gebyrer for avbestillingsforsikring. Depositumer må overføres til MyCruise den datoen som er oppgitt på den tilsendte fakturaen. Restbeløpet vil bli belastet i henhold til våre leverandørers betalingsbetingelser og skal være betalt til MyCruise innen datoen på den tilsendte fakturaen.
 

Merk at flere av våre leverandører krever 25 prosent av den totale kostnaden av reisens pris som depositum som skal betales kort tid etter bestilling, og det gjenstående beløpet skal betales 3 måneder før avreise. Overholdes betalingsdatoene (som opplyst på fakturaen din) ikke, vil reisen avbestilles automatisk og det innbetalte depositumet vil gå tapt.

Bestillinger gjort mindre enn 90 dager før avreise, godtas bare mot full forhåndsbetaling. Dersom bekreftelse av det ønskede ikke oppnås, skal beløpet bli refundert i sin helhet.

 

Offentlig helseforsikring

Hvis du skal reise til et land som er med i EU eller EØS, bør du ta med deg et gyldig Europeisk helsetrygdkort. Helsetrygdkortet gjelder for alle typer reiser, og gir deg rett til å få dekket utgifter til nødvendig helsehjelp. Dersom du blir syk eller skadet på reisen, vil det Europeiske helsetrygdkortet gi deg rett til å få dekket utgifter til nødvendig helsehjelp i et annet EU eller EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Helsekortet er også gyldig i Sveits.

MyCruise samarbeider med Gouda Reiseforsikring, og reiseforsikringen kan tilpasses etter behov. 

Dersom du blir syk eller skadet i et land utenfor EU (f.eks Tyrkia eller Egypt) eller reiser i mer enn 30 dager, dekker helsetrygdkortet ikke sykdommen/skaden. MyCruise anbefaler derfor sterkt at du tegner en reiseforsikring.

Les mer om reiseforsikring

 

Graviditet

Gravide kvinner kan reise på cruise, forutsatt at cruisereisen er fullført før 24. uke av svangerskapet. Vær oppmerksom på at rederiene krever at gravide kvinner tar med en legeerklæring som sier at kvinnen er egnet til å reise og hvor langt hun er kommet i svangerskapet.

Hvis du har spørsmål, kan du alltid kontakte MyCruise.

 

Hotelavgifter

Fra 1. Januar 2011 skal alle reisende over 2 år betale 2–5 euro per person per natt som hotellgebyr i Roma, Barcelona og Venezia. Beløpet skal betales direkte til hotellet ved avreise. Mange hoteller, for eksempel. Miami Beach i Florida, krever en «resort fee» (ca. 15–25 USD per overnatting). I Dubai er hotellavgiften 15 AED per rom per natt. Denne skal også betales direkte til hotellet.

 

Overføring av reisen

Det er ikke mulig å overføre billetten din til en annen person.

 

Pass og visum

Det er alltid ditt ansvar å ta med de nødvendige papirene og dokumentasjonen på cruisereisen, herunder pass og visum. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter avreisedatoen. Kontroller at navnet i passet og reservasjonen er identiske. Vær oppmerksom på at MyCruise krever en avgift hvis navnet i reservasjonen må endres.

Barn og spedbarn skal ha eget pass. Barn som reiser med foreldrene sine og/eller foreldre med et annet etternavn bør kontakte oss før avreise.

MyCruise er ikke ansvarlig for konsekvensene av manglende eller ugyldig pass eller visum. Reisende kan nektes adgang hvis passet er skadet. Du kan alltid finne mer informasjon om gjeldende passregler på og oppdaterte visumregler her.

Vær oppmerksom på at det gjelder spesielle regler i USA, også på transittbesøk.

Les mer om reiseregler til USA her

 

Vaksinasjoner og medisiner

For enkelte reisemål kan det være nødvendig med vaksiner mot sykdommer som smittsom hepatitt, gul feber, hjernehinnebetennelse og lignende. MyCruise anbefaler derfor at du sjekker med legen din eller helsestasjon for å be om råd, informasjon og anbefalinger angående eventuelle vaksinasjoner og reisemålet.

Tar du med livsviktige medisiner på ferien, anbefaler vi at du får et medisinkort med legen din som du tar med på turen.

Du er ansvarlig for å sikre at alle vaksinasjonspapirene er i orden, og MyCruise har ikke ansvar for konsekvensene som manglende innreisedokumenter, vaksinasjoner og lignende kan ha for alene.

 

Visum til Russland

Det er nødvendig med visum til Russland hvis man ønsker å gå i land på egen hånd. Vi anbefaler at du blir med på rederiets turer der gruppevisum er inkludert.

 

Reiseforsikring

Vi anbefaler på det sterkeste at du tegner en reiseforsikring siden det gule helsetrygdkortet ikke dekker reiser utenfor Europas grenser. MyCruise samarbeider med Gouda Reiseforsikring som er en av Danmarks største reiseforsikringsselskaper.

Les mer om reiseforsikring

 

Reiseregler til Cuba

Alle reisende til Cuba må ha reiseforsikring som dekker alle medisinske utgifter. Forsikringen bør kjøpes før avreise (kan bestilles hos MyCruise). Dersom man ankommer Cuba uten reiseforsikring vil man bli bedt om å tegne forsikring hos et cubansk forsikringsselskap på flyplassen. Pris for forsikring på flyplassen er CUC 2,5 per person per dag og CUC 4,5 per person per dag om man er over 70 år.

 

Reiseregler til USA

Alle reisende til USA skal 3 dager før avreise fullføre en forhåndsgodkjennelse på nett (ESTA). MyCruise kan dessverre ikke hjelpe med dette da skjemaet må fylles ut av den reisende selv. Når ESTA-skjemaet er fylt ut og godkjent, er det viktig at du skriver det ut og tar det med på reisen din.

ESTA (Electronic System for Travel Authorization) finnes på ESTAs offisielle hjemmeside: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Dersom du søker om ESTA, pass på at du fyller ut informasjonen nøyaktig slik den fremstår i passet ditt. Spedbarn med danske pass må også ESTA-godkjennes. US Customs and Border Protection (CBP) krever en liten avgift på cirka 14 dollar per person som betales med kredittkort på nettsiden.

Les mer om reiseregler til USA her

 

Skatter og avgifter

Det er et krav som pålegger skatter og avgifter på flybilletter, og disse skal være trykket på fakturaen. Men visse flyplass- og turistskatter skal betales på hjemreisen på en utenlandsk flyplass, og derfor kan ikke disse belastes ved betaling av turen. Et land kan innføre nye skatter eller øke de eksisterende skattene på svært kort varsel. Dermed kan ikke MyCruise ta hensyn til dette ved bestilling/innbetaling av reisen.

 

Tider oppgitt på reiseplanen og billetter

De nevnte tidene i billettene og reiseplanen er lokale klokkeslett. Endringer kan noen ganger oppstå etter utstedelse av billetten og reiseplanen (spesielt kan flytiden endres rundt 1. april og 1. november, på grunn av sommer- og vintertid).

Sjekk alltid avreisedato i reisedokumenter og kontakt MyCruise dersom tider, priser eller navn avviker fra bestillingen/bekreftelsen, slik at alle feil kan rettes før avreise.

Vær oppmerksom på at alle innsjekkingsformalitetene skal være fullført innen oppgitte tidspunkter i reisedokumentene.

 

Manglende oppmøte ved flyavgang

Vær oppmerksom på dersom man ikke møter opp til flyavgangen, vil den resterende delen av flyreisen automatisk bli annullert av flyselskapet.

 

Endring i pris og reiseplan

De oppgitte prisene er gjeldende ved prislistens opprettelse og er basert på valutakursen mellom danske kroner og utenlandsk valuta. Siden det er umulig for oss å forutse endringer i priser og vekslingskurser, forbeholder MyCruise seg retten til å, uten varsel, endre oppførte priser før bestillingen er mottatt og bekreftet. Hvis prisendringen overstiger 10 prosent av den totale prisen på tidspunktet for bestilling, kan kunden fritt velge å avbestille og har rett til å få alle innbetalte beløper refundert.

Etter bekreftelse og bestillingen er mottatt kan prisen bare endres ved:

A: Endringer i transportkostnader, skatter, avgifter eller gebyrer for visse tjenesteytelser, slik som flyplass-, havne-, landings-, eller startgebyrer, samt valutakurser som MyCruise ikke har mulighet til å forutsi.

B: Endringer i valutakursene. Grunnlaget for beregningen er prislistens oppgitte «kursdato». Hvis prisen på faktureringsdatoen (men ikke senere enn 20 dager før avreise) avviker med mer enn 5 prosent fra prisen på «kursdatoen», reguleres prisen på bestillingstidspunktet med den totale svingningen på den delen av reisen som er beregnet i utenlandsk valuta.

 

Endringer i reiseplanen

Rederiet og MyCruise kan ikke garantere at skipet legger til de annonserte havnene eller følger den nøyaktige ruten beskrevet i reiseplanen.

Endringer i reiseplanen gjøres oftest med hensyn til gjestenes sikkerhet og ønsker, og MyCruise er ikke forpliktet til å gi kompensasjon hvis det skulle oppstå endringer.

Endring etter forespørsel fra kunden

Ved endring, menes det: endring av reisemål, avreisedato, navneendringer osv. Visse typer flybilletter er underlagt spesielle restriksjoner som blant annet gjør avbestilling og endringer umulig.

Merk at alt ansvar for at navnet i passet og reisedokumentene stemmer overens ligger hos kunden. MyCruise krever 350 DKK per person i gebyr for endringer dersom dette er mulig hos leverandøren – ellers betraktes endringen som en avbestilling. Den samme regelen gjelder ved endringer gjort mindre enn 30 dager før avreise.

Etter hjemkomsten


 

Tilbakebetaling / manglende utnyttelse

Det gis refusjon for avbestillinger som gjøres etter start av reisen eller for kundens manglende utnyttelse av hele eller deler av bestilte eller inkluderte tjenester.

 

Klager

Klager sendes til den lokale representanten på cruiseskipet eller ved reisemålet (dersom det finnes) eller til MyCruise på tlf. 85 29 54 45 (mandag–fredag 9.00–17.00) eller utenom åpningstidene på nødtelefon +45 51 93 60 19 slik at MyCruise har mulighet til å bøte på ev. mangler, f.eks. ombestilling av fly ved endringer, forsinkelser e.l.

Vær oppmerksom på at det påhviler kunden å bevise at han/hun har klaget i tide, derfor er det anbefalt å sende inn klagen skriftlig innen 14 dager etter hjemkomst fra reisen. Hvis partene ikke kommer til enighet, kan du anke saken til Reise-Ankenævnet, hvis avgjørelse vi følger som en hovedregel. MyCruise tar forbehold for trykkfeil og eventuelle endringer.

 

Generelle reisebetingelser


 

Kundens ansvar

Kunden er forpliktet til å sørge for gyldig pass, visum, vaksinasjoner og andre reisedokumenter for å gjennomføre reisen.

Det er også kundens ansvar å kontrollere reisedokumentene umiddelbart etter mottak for at de er i overensstemmelsene med det bestilte og for at etternavnet i billetter, pass og andre reisedokumenter er korrekte.

Navnet på flybilletten skal alltid være nøyaktig det samme som navnet i passet, ellers kan det føre til avslag ved innsjekking til flyet. MyCruise tar ikke noe ansvar for konsekvensene av å sende inn feil informasjon.

 

Reisebyråets ansvar

MyCruise påtar seg utelukkende ansvar i henhold til «loven om pakkereiser». Vi påtar oss ikke noe ansvar for saker som vi ikke har direkte kontroll over, inkludert force majeure, plutselige krigshandlinger, opptøyer, streik, sykdommer, plutselig natur- og/eller forurensningskatastrofer og lignende, eller som resultat av kundens egen uaktsomhet.

Eventuelle erstatningskrav mot MyCruise avgjøres etter dansk lov. Klager som ikke kan avgjøres av Reise-Ankenævnet, skal avgjøres av Sjø- og Handelsretten i København.