Her finner du viktig informasjon om cruiset ditt – før avreise, etter hjemkomst samt generelle reisevilkår. Vi anbefaler at du leser denne informasjonen grundig, da de utgjør avtalegrunnlaget for reisen din.

Før avreise

Aldersgrenser og reise med spedbarn 

Som reisende bør du være klar over at de ulike rederiene har noen aldersgrenser du må ta høyde for før du bestiller et cruise.

Flere rederier krever at bestilleren er minimum 21 år (noen rederier kun 18 år) for å kunne reise alene, uten foreldre eller andre personer som er over aldersgrensen. Det er vanligvis ingen problemer hvis det er minimum én myndig person over aldersgrensen i lugaren. Flere rederier godkjenner også reisende under 18/21 år som reiser alene hvis foreldrene fyller ut en erklæring fra rederiet.

Man må også være minimum 21 år på de fleste reiser fra USA, for eksempel til Karibia, for å kunne bestille en drikkepakke som inneholder alkohol.

Hvis du reiser med spebarn, må du være oppmerksom på at flere rederier krever at barnet er minimum 6 måneder, og på noen cruise (spesielt lengre cruise, for eksempel transatlantiske på +12 netter) må barnet være minimum 12 måneder for å kunne reise.

Ettersom skipene overholder United States Public Health Department Policy (USPH), er det forbudt for små barn å bade med bleie i bassenger og boblebad, vannsklier og spa om bord. Forbudet gjelder også for bading med badebleie, og det er ikke tillatt å bruke dem, selv om foreldrene er til stede. Det finnes likevel noen unntak. På skipene Freedom of the Seas, Liberty of the Seas, Oasis of the Seas og Allure of the Seas finnes det en Baby Splash Zone der bading med badebleie er tillatt.

Hvis du er under 21 år, eller reiser med et spebarn, er det en god ide å ta kontakt med oss på 70225959 så vil vi undersøke hvilke regler som gjelder på det cruise du ønsker.

Vennligst kontakt oss på +47 23 96 09 24 hvis du er under 21 år eller reiser med spebarn, slik at vi kan undersøke hva som gjelder for cruiset du ønsker.

Avbestillingsforsikring ved akutt sykdom 

MyCruise anbefaler at du ved bestilling tegner en avbestillingsforsikring som dekker ved akutt sykdom. Vær oppmerksom på at sykdomsavbestillingsforsikringen må bestilles samtidig som reisen, og beløpet må innbetales samtidig som depositumet. Senere bestilling er ikke mulig. Vær også oppmerksom på at hvis personen som er årsaken til avbestillingen har fylt 75 år, er erstatningsplikten begrenset til maks 20 000 kr per person, uansett den tegnede forsikringssummen.

MyCruise samarbeider med Gouda Reiseforsikring, som er et av Danmarks største reiseforsikringsselskaper.

Avbestilling av reise 

Hvis du må avbestille reisen helt eller delvis, må du straks gi skriftlig beskjed om dette til MyCruise. Vær oppmerksom på at avbestillingen først er gyldig i det øyeblikket vi har mottatt en skriftlig avbestilling fra deg.

Avbestilling av reisen kan skje i henhold til våre leverandørers/de enkelte rederienes gjeldende betingelser. Sammen med ordrebekreftelsen vil du alltid motta avbestillingsvilkårene for ditt spesifikke rederi og cruise. MyCruise belaster i tillegg et avbestillingsgebyr på 15 % av den totale prisen.

Flybilletter, hotell, drikkepakke og øvrige tillegg kan ikke endres eller refunderes.

Hvis du er i tvil, så sjekk ordrebekreftelsen din eller kontakt MyCruise for gjeldende avbestillingsregler for reisen din.

Bestilling av reise 

Bestilling av reise kan skje ved personlig fremmøte, skriftlig eller via telefon til MyCruise. Bestillingen er bindende for reisebyrået og kunden når depositum er betalt innen fristen. Ved innbetaling av depositum forutsettes det at kunden har akseptert vilkårene for reisen som står på ordrebekreftelsen, i leverandørens kataloger og på Internett.

MyCruise er agent for rederiet, flyselskapet og øvrige leverandører, og reisen gjennomføres i henhold til deres betingelser. Vi henviser til mer informasjon om våre rederier og deres generelle betingelser under Rederier, hvor du klikker på det gjeldende rederiet og fanen "Om rederiet".

Med hensyn til øvrige leverandørers betingelser, henviser vi til deres respektive hjemmesider.

Betaling 

Ved bekreftelse av reisen kreves det et depositum som tilsvarer våre leverandørers betalingsbetingelser samt eventuelt gebyr for avbestillingsforsikring. Depositumet må være overført til MyCruise senest den datoen som står fakturaen. Restbeløpet skal også innbetales i henhold til våre leverandørers betalingsbetingelser og må være MyCruise i hende den datoen som står på fakturaen.

Vær oppmerksom på at flere av våre leverandører krever 25 prosent av reisens pris i depositum. Depositumet må betales kort tid etter bestilling, og restbeløpet skal som regel betales 3 måneder før avreise. Hvis betalingsdatoene på fakturaen ikke overholdes, forbeholder vi oss retten til å avbestille reisen og det innbetalte depositumet går tapt.

Reservasjon foretatt mindre enn 90 dager før avreise, mottas oftest kun mot full forskuddsbetaling. Dersom bekreftelse av det ønskede ikke oppnås, tilbakebetales beløpet i sin helhet.

Graviditet 

Gravide kan reise på cruise så lenge cruiset er avsluttet før uke 24 av graviditeten. Vær oppmerksom på at rederiene krever at gravide tar med en legeattest der det står at hun er egnet til å reise, og hvor mange uker hun er på vei.

Turistskatter 

Mange land krever obligatoriske turistskatter for alle reisende over 2 år. Turistskatten er ikke inkludert i hotellets pris og betales direkte ved ankomst eller avreise fra hotellet.

I Europa belastes det 2–5 euro per person per natt i obligatorisk turistskatt.

I USA, Karibia og Sør-Amerika belastes obligatorisk resort fee ca. 15–40 USD per overnatting.

I De forenede arabiske emirater, for eksempel Dubai, betales obligatorisk turistskatt på 15–25 AED per rom per natt.

Mobiltelefon 

Ingen flyselskap og rederier tillater Samsungs mobiltelefon "Galaxy Note 7"om bord. Beslutningen er gjort på bakgrunn av FAA's (Federal Aviation Administration) forbud på grunn av brannfare.

Overdragelse av reise 

Det er ikke mulig å overdra reisen din til en annen person.

Pass og visum 

Du er selv ansvarlig for å ta med nødvendige papirer og dokumentasjon på cruiset, inkludert pass og visum. Vær oppmerksom på at det til flere land kreves et visum og ofte et visum med multiple entry (flere innreiser).

Passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst. Vennligst sjekk at navnet i passet og bestillingsbekreftelsen er identiske. Vær oppmerksom på at MyCruise krever et gebyr hvis navnet i bestillingsbekreftelsen må endres.

Barn og spebarn må ha eget pass. Barn som reiser med andre enn sine foreldre og/eller med foreldre som har et annet etternavn, bes kontakte oss før avreise.

MyCruise er ikke ansvarlig for konsekvensene av manglende eller ikke gyldig pass eller visum. Reisende kan nektes adgang hvis passet er skadet. Du kan lese mer om gjeldene passregler på politiet.no samt oppdaterte visumregler på UDs hjemmeside.

Vær oppmerksom på at det gjelder spesielt for USA, også ved transitt. Les mer under reiseregler til USA.

Du trenger visum hvis du reiser til Kina, Vietnam, India, Cuba og Australia. MyCruise kan være behjelpelig med å arrangere visum til Australia.

Vaksinasjoner og medisin 

Til enkelte reisemål kan det være nødvendig med vaksinasjoner mot sykdommer som smittsom hepatitt, gulfeber, hjernehinnebetennelse og lignende. MyCruise anbefaler derfor at du sjekker med lege/vaksinasjonskontor for informasjon og anbefalinger angående vaksinasjoner for ditt reisemål.

Visum til Russland 

Det kreves visum til Russland hvis du ønsker å gå i land på egen hånd. Vi anbefaler at du blir med på rederiets utflukter, der gruppevisum er inkludert.

Søknad om e-visa gjøres på en egen nettside fra det russiske Utenriksdepartementet.

Fristen for utsendelse av et elektronisk visum er maks 4 kalenderdager fra datoen for innsendelse av den utfylte søknaden.

E-visa til St. Petersburg er gratis.

OBS! E-visa gjelder kun til St. Petersburg og Leningrad-regionen.

Reiseforsikring 

Vi anbefaler at du tegner en reiseforsikring da Europeisk helsetrygdekort ikke dekker reiser utenfor Europa. MyCruise samarbeider med Gouda Rejseforsikring som er ett av Danmarks største reiseforsikringsselskap.

Reiseregler til Cuba 

Ved innreise til Cuba må du kunne fremvise en gyldig reiseforsikring, f.eks. Gouda Reiseforsikring som kan bestilles hos MyCruise. Reisende som ikke kan fremvise en gyldig forsikring ved innreise, må kjøpe en cubansk reiseforsikring på flyplassen. Den koster 2,50 CUC per dag. Skal du delta i risikofylte aktiviteter, eller er over 70 år, er det en ekstra utgift på 2 CUC.

Reiseregler til USA 

Norske statsborgere trenger ikke visum til USA, men du må huske å fylle ut en online godkjennelse (ESTA) senest 3 dager før avreise. MyCruise kan dessverre ikke være behjelpelig med dette da søknaden skal fylles ut av den reisende selv. Når ESTA-søknaden er utfylt og godkjent, er det viktig at du skriver den ut og har den med på reisen.

ESTA (Electronic System for Travel Authorization) er en elektronisk avløser for det gamle systemet med papirsøknad. Søknaden finner du på ESTA`s offisielle hjemmeside.

Når du søker om ESTA vær påpasselig med å oppgi nøyaktig det som står i passet. Spebarn med norsk pass skal også ESTA-godkjennes. US Customs and Border Protection (CBP) krever et gebyr på 14 USD pr. person som betales med kredittkort på hjemmesiden.

Vanligvis godkjennes en elektronisk ESTA-søknad på få sekunder, men er svaret «PENDING» (avventede) så foretas en automatisk rutineundersøkelse. Svaret vil ifølge myndighetene være klart i løpet av max 72 timer. Den reisende får et kontrollnummer som man skal skrive ned og ha med seg. Får du avslag på søknaden, kan du kontakte den amerikanske ambassaden i Oslo.

En ESTA-godkjennelse gjelder for to år eller til passet utløper, alt etter hva som utløper først.

Vær oppmerksom på at en ESTA-godkjennelse ikke garanterer innreise til USA. Godkjennelsen er kun et klarsignal om at flyselskapet kan fly deg til USA. Innreisetillatelsen gis fortsatt av immigrasjonsmyndighetene på den amerikanske ankomstflyplassen.

Reiseregler til Canada  

Det er endrede visumregler til Canada. Norske statsborgere må ha innreisetillatelse til Canada. Reglene gjelder også om du kun mellomlander i Canada på vei til en annen destinasjon. Innreisetillatelsen heter eTA og koster 7 CAD. Du må søke om eTA online. Søkaden blir vanligvis godkjent i løpet av få minutter om det ikke er spesielle anmerkninger. For å være på den sikre siden, anbefaler vi at du søker om eTA med det samme du har bestilt reisen. Du kan søke om eTA til Canada her.

Husk å skrive ut en kopi av eTA når den er godkjent. Den skal fremvises på flyplassen.

Skatter og avgifter 

Det er et krav at det pålegges skatter og avgifter på flybilletter, og disse skal spesifiseres på fakturaen. Noen flyplass- og turistskatter betales imidlertid på flyplassen ved hjemreise og kan derfor ikke belastes ved betaling av reisen. Et land kan innføre nye skatter eller forhøye nåværende skatter på meget kort varsel, og MyCruise kan ikke ta høyde for disse ved bestilling/betaling av reisen.

Tider på reiserute og billetter 

Tidene som står oppført på billetter og reiseruter er lokale tider. Endringer av tider kan forekomme etter utsendelse av billett og reiserute (spesielt kan det forekomme endringer i flytidene rundt 1. april og 1. november på grunn av sommer- og vintertid).

Sjekk alltid avreisetidspunktene i reisedokumentene og kontakt MyCruise hvis tider, priser eller navn avviker fra bestilling/bekreftelse, slik at eventuelle feil kan rettes før avreise.

Vær oppmerksom på at innsjekking må være gjort senest på det tidspunktet som står i reisedokumentet.

Uteblivelse fra flyavgang 

Vær oppmerksom på at hvis du ikke møter opp til flyreisen ved utreisen, vil resten av flyreisen automatisk bli kansellert av flyselskapet.

Endring i pris og reiserute 

De oppgitte prisene er gjeldende ved prislistens utarbeidelse og basert på vekslingskursen mellom danske kroner og utenlandsk valuta. Ettersom det er umulig for oss å forutse eventuelle endringer i priser og valutakurser, forbeholder MyCruise seg retten til å uten varsel endre de oppgitte prisene før bestillingen er mottatt og bekreftet. Hvis prisendringen overstiger 10 prosent av totalprisen på bestillingstidspunktet, kan kunden fritt velge å avbestille og har da krav på å få hele det innbetalte beløpet refundert.

Etter bekreftelse og bestillingsmottakelse kan prisendring kun skje:

A: Som følge av endringer i transportomkostninger, skatter, avgifter eller gebyrer for noen tjenesteytelser, som flyplass-, havne-, landings- eller startavgifter samt valutakurser, som MyCruise ikke har mulighet til å forutse.

B: Som følge av endringer i valutakursene. Basis for beregning er "kursdatoen" som står oppgitt i prislisten. Dersom kursen på faktureringsdatoen (dog senest 20 dager før avreisedagen) avviker med mer enn 5 prosent fra kursen på "kursdato", reguleres prisen på bestillingstidspunktet med det totale avviket på den delen av reisen som er beregnet i utenlandsk valuta.

Endringer i reiseplanen 

Rederiet og MyCruise kan ikke garantere at skipet legger til i de annonserte havnene eller følger den planlagte ruten i reisebeskrivelsen.

Endringer i reiseruten gjøres som regel av hensyn til gjestenes sikkerhet og ønsker, og MyCruise er ikke forpliktet til å gi kompensasjon hvis det skjer endringer.

Endring på kundens forespørsel 

Ved endring menes; endring av reisemål, avreisedato, navnendringer osv. Noen typer flybilletter har spesielle restriksjoner, som blant annet gjør det umulig å avbestille og gjøre endringer.

Vær oppmerksom på at du som kunde er ansvarlig for at navn i pass og reisedokumenter stemmer overens. MyCruise krever 350,- per person i gebyr for endring, hvis dette er mulig hos leverandøren – ellers betraktes endringen som avbestilling. Samme regel gjelder ved endringer som gjøres mindre enn 30 dager før avreise.

Etter hjemkomst

Refusjon/Ikke benyttet reise 

Det gis ingen refusjon for kanselleringer som er gjort etter at reisen er påbegynt, eller for kundens manglende bruk av hele eller deler av de bestilte eller inkluderte tjenestene.

Reklamasjoner  

Reklamasjoner må gjøres til den lokale representanten på cruiseskipet eller på reisemålet (hvis tilgjengelig) eller til MyCruise på tlf. +47 23 96 09 24 (mandag–fredag 9.00–17.00) eller utenfor åpningstid på nødtelefon +45 51 93 60 19 slik at MyCruise har mulighet til å hjelpe til ved eventuelle mangler, for eksempel ombooking av fly ved endringer, forsinkelser eller lignende.

Vær oppmerksom på at det er opp til kunden å bevise at han/hun har klaget rettidig, derfor anbefales det å sende klagen inn skriftlige senest 14 dager etter hjemkomst. Dersom partene ikke blir enige, sendes saken til Rejse-Ankenævnet (Klagenemda), hvis avgjørelser vi som hovedregel alltid følger. MyCruise tar forbehold om trykkfeil/tastefeil og eventuelle endringer.

Generelle reisevilkår

Kundens ansvar 

Kunden er forpliktet til å sørge for at gyldig pass, visum, vaksinasjoner og andre reisedokumenter er i orden for å gjennomføre reisen.

Det er også kundens ansvar å sjekke reisedokumentene umiddelbart etter at de er mottatt, slik at de stemmer overens med det som er bestilt, og at for- og etternavn i billetter, pass og øvrige reisedokumenter er korrekte.

Navnet på flybillettene må alltid være identisk med det som står i passet, ellers kan det føre til avvisning ved innsjekking på flyet. MyCruise påtar seg ikke ansvar for konsekvenser av ukorrekte opplysninger.

Reisebyråets ansvar 

MyCruise påtar seg utelukkende ansvar i henhold til "Pakkerejseloven". Vi påtar oss ikke ansvar for forhold som vi ikke har direkte kontroll over, inkludert force majeure, plutselige krigshandlinger, uroligheter, opptøyer, streiker, sykdommer, plutselige natur- og/eller forurensingskatastrofer og lignende eller som et resultat av kundens egen forsømmelse.

Ethvert krav mot MyCruise må gjøres etter dansk lov. Klager som ikke kan avgjøres av Rejse-Ankenævnet (Klagenemda), må avgjøres ved Sø- og Handelsretten i København.