Personvernerklæring
Personopplysninger
MyCruise ApS (”vi”, ”oss”, ”vår”) respekterer personvernet til våre kunder så vel som besøkende på vårt nettsted, og målet med denne policyen er på en klar og gjennomsiktig måte å beskrive hvordan vi samler inn, viser, overfører og lagrer opplysninger slik at kunder kan føle seg trygge på at opplysningene oppbevares sikkert. MyCruise håndterer personopplysninger i samsvar med EUs personvernforordning (GDPR).
Behandlingsansvarlig og databehandler
Siden vi hos MyCruise både samler inn og behandler personopplysninger, og ikke har et overordnet konsern, er vi både behandlingsansvarlig og databehandler. Det betyr at all data samles inn og behandles av MyCruise, og kun nødvendige opplysninger gis videre til våre samarbeidspartnere, f.eks. rederier, når en bestilling skal foretas.
Kontaktinformasjon
Vi kan kontaktes via e-post på [email protected] eller på adressen MyCruise, Tollbugata 8 (Spaces), 0152 Oslo, Norge. Vi er selvfølgelig også tilgjengelige på telefon +47 23 96 09 24 og via vårt nettsted www.mycruise.no.
DPO
Vi gir våre ansatte løpende opplæring i spørsmål om databeskyttelse, og våre medarbeidere har strenge instrukser om å håndtere alle personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning om personvern. Kunder kan komme i kontakt med vårt personvernombud på [email protected]
Innsamling av personopplysninger
Hva er personopplysninger?
Det er all informasjon som direkte eller indirekte kan relateres til en person. Det kan for eksempel være navn, fødselsnummer, adresse, e-postadresse og telefonnummer. I tillegg gjelder det også bestillingsnumre, kryptert data og ulike typer elektroniske identiteter som IP-numre.
Hvordan samler vi inn personopplysninger?
MyCruise samler inn personopplysninger på forskjellige måter blant annet via nettstedet, telefonkontakt osv. Det er viktig å merke seg at alle opplysninger kommer direkte fra kunden selv.
Før bestilling, ved bestilling, selve reisen og etter reisen
Når kunden bestiller en reise på vårt nettsted, via telefonkontakt eller personlig oppmøte, samler vi kun inn de nødvendige opplysningene som trengs for å kunne bestille en reise. Det er opplysninger om navn, fødselsdato og kjønn for alle reisende. Det er viktig å merke seg at når en hovedreisende gir opplysninger om medreisende, bør disse medreisende være kjent med vår personvernpolicy som også omhandler dem, og gi en tillatelse til å samle inn deres opplysninger. Ved betaling av en reise samler vi også inn betalingsopplysninger fra den hovedreisende. Når reisen skal gjennomføres samler vi inn opplysninger om kundens reise, for eksempel kan det være opplysninger vedrørende bestillingsnumre, reisemål, reisens lengde eller andre tjenester som benyttes under reisen. Disse opplysningene samles inn for å kunne yte en bedre service fremover i form av å besvare nødvendige spørsmål, og skape de tilbud som er best tilpasset kunden. Via telefonkontakt tar vi opptak av kundesamtaler til opplæringsformål, på denne måten kan vi forbedre vår service for å bedre møte neste kunde. Når kunder velger å motta nyhetsbrev, samler vi inn navn og e-postadresse for å kunne sende kunden inspirasjon og tilbud via e-post. Etter hver reise har kunden mulighet til å fylle ut et kort spørreskjema for å gi oss tilbakemelding og karakter for reisen. Disse spørreskjemaene hjelper oss med å forbedre selve reisen, tjenestene kunden har fått og servicen våre reisekonsulenter yter. Ved bruk av våre digitale tjenester, for eksempel nettstedet, samler vi inn opplysninger om kundens bruk av tjenesten. Det vil si vi ser på hvilke sider kunden har besøkt, hvilke søk som er foretatt, hvordan kunden navigerer på nettstedet og hvilke produkter kunden er interessert i. Dette hjelper oss med å finne flaskehalser på nettstedet og eventuelt fjerne unødvendig materiale.
Lagring og håndtering av personopplysninger
Administrasjon av reisen
For å kunne levere de reisetjenestene som kunden bestiller hos MyCruise, brukes opplysningene til å utstede billetter og reisedokumenter, foreta hotell- og flybestillinger samt andre tjenester som bilutleie, utfluktspakker osv. Utover de ovennevnte opplysningene samler vi inn informasjon for å kunne bruke til bokføring, avregning, revisjon eller annen verifikasjon av betalingskort, immigrasjon og tollkontroll.
Markedsføring og personalisering
Kundeopplysninger brukes også i markedsføringssammenheng i forbindelse med spesifikke reiser innenfor MyCruise og våre partnere/rederier, som kontakter kunden via e-post, telefon eller sms. Hvis kunden velger å motta nyhetsbrev med inspirasjon og/eller tilbud fra MyCruise, bruker vi disse dataene til å tilpasse innholdet til den bestemte kunden.
Lovpålagte bestemmelser
Kunders personopplysninger behandles også for at MyCruise skal kunne oppfylle forpliktelser i henhold til lover og regler vedrørende reiselivsbransjen.
Deling av personopplysninger
MyCruise videreformidler kun opplysningene i den grad det er nødvendig som ledd i driften av vår virksomhet, herunder for å kunne levere din reise samt de øvrige produktene du har kjøpt hos oss i forbindelse med dette.
MyCruise vil typisk videreformidle personopplysninger til følgende mottakere i forbindelse med bestilling av en reise og dermed relaterte produkter:
Systemer og samarbeidspartnere
For å kunne gjennomføre den perfekte reisen og opplevelsen for kunden samarbeider MyCruise med ulike partnere som utfører forskjellige funksjoner. Det gjelder for eksempel samarbeidet med rederiene. De personopplysningene vi mottar fra kunden videresendes i dette tilfellet til det utvalgte rederiet, som deretter genererer et boardingpass som kunden bruker for å kunne gå om bord på skipet. På samme måte gjelder vårt samarbeid med andre partnere, bl.a. flyselskaper, hoteller, bilutleiefirmaer, selskaper som tilbyr utflukter osv. De personopplysningene som brukes i disse tilfellene gjelder informasjon i form av navn, etternavn, fødselsdato og nasjonalitet. Samtidig har MyCruise et mid-office-system som lagrer disse personopplysningene i første omgang. Deretter videreformidles nødvendige opplysninger til partnerne. På samme måte bruker vi en ekstern partner som lagrer opplysninger når kunder ringer inn med forespørsler. Vi oppbevarer telefonnummer, navn og etternavn, og eventuell e-postadresse dersom kunden oppgir dette. For å kunne garantere hver reise tilbyr MyCruise i samarbeid med et forsikringsselskap mulighet for å forsikre kunden mot uforutsette hendelser. Når det gjelder betaling av selve reisen benytter MyCruise seg av en ekstern samarbeidspartner som utfører nødvendige funksjoner og tilsvarende beskytter personopplysninger.
Utlevering til tredjeland
Siden vi arrangerer reiser i hele verden, er noen av våre samarbeidspartnere utenfor EU. Det betyr at personopplysninger kan bli sendt til disse landene til samme formål som beskrevet ovenfor. Uansett hvilket land informasjonen sendes til, står MyCruise til ansvar for å opprettholde et høyt beskyttelsesnivå.
Kunderettigheter
Behandling av personopplysninger er nødvendig for at MyCruise skal kunne oppfylle en avtale med en kunde. For at vi skal kunne oppfylle en juridisk forpliktelse eller i forhold til vår legitime interesse er samtykke ikke nødvendig. Derimot, hvis vi skal samle inn personopplysninger til andre formål, er vi nødt til å få kundens samtykke. Kunden gir samtykke når de bruker våre tjenester via nettstedet, telefonkontakt med en reisekonsulent eller våre samarbeidspartnere.
Tilbakekallelse av samtykke
Kunden har til enhver tid rett til å trekke tilbake samtykket. Dette kan gjøres ved å kontakte MyCruise via de ovennevnte kontaktopplysningene. Hvis kunden trekker tilbake samtykket, avbrytes behandlingen av personopplysninger omfattet av samtykket automatisk. Det kan skje at samme personopplysninger behandles både på grunnlag av samtykket og fordi opplysningen er nødvendig, eller på grunn av andre regler. Det betyr at selv om du trekker ditt samtykke tilbake og den behandlingen som er basert på samtykket opphører, kan personopplysningene fortsatt oppbevares hos oss til andre formål.
Rett til informasjon og kontroll over kundeopplysninger
Kunden har rett til å be om at opplysninger skal slettes, suppleres eller korrigeres. Kunden har rett til å be om at behandlingen av personopplysninger begrenses til bestemte formål, og ikke brukes til for eksempel direkte reklame eller profilering.
Hva skjer hvis kunden ikke vil at MyCruise håndterer vedkommendes opplysninger?
Noen personopplysninger er vi nødt til å håndtere for å kunne levere de tjenester og produkter som kunden har etterspurt fra oss. Hvis kunden selv foretar en bestilling på nettstedet, er de nødvendige opplysningene markert slik at man tydelig ser hvilke det gjelder. Vil man ikke oppgi disse opplysningene eller ber om at de blir slettet, vil MyCruise ikke kunne levere tjenesten eller produktet. Hvis kunden ber om at vi ikke skal håndtere vedkommendes personopplysninger til markedsføring eller profilering, vil man ikke kunne motta tilpassede tilbud og kommunikasjon fra oss, og det kan bety at visse digitale tjenester ikke kan benyttes eller ikke fungerer optimalt.
Hvis kunden ønsker å klage
Enhver som mener at MyCruise ikke overholder disse personvernreglene, kan henvende seg til Datatilsynet.